Circa 80 milioane lei cheltuiți de Direcțiile de educație din Chișinău prin achiziții directe

  • Post category:Articole

Direcțiile Educație, Tineret și Sport din Chișinău joacă un rol esențial în asigurarea bunei funcționări a instituțiilor de învățământ din subordine, urmând să asigure condițiile optime pentru un mediu educațional eficient și sigur.  În responsabilitățile direcțiilor se regăsește și managementul eficient al resurselor financiare, inclusiv a celor destinate pentru achiziția diverselor bunuri, lucrări sau servicii, destinate  dezvoltării infrastructurii școlare, realizării reparațiilor, organizării alimentației copiilor etc.

Bugetele anuale pe care le gestionează direcțiile de educație din municipiul Chișinău ajung la sute de milioane de lei. AO „Părinți Solidari”, în baza informațiilor din surse deschise, a realizat o estimare a cheltuielilor realizate de autoritățile menționate pentru perioada iulie 2023 –  iunie 2024 și constată că cel mai mare buget l-a avut Direcția Educație, Tineret și Sport Botanica (DETS Botanica) – circa 628,02 milioane lei, dintre care 125,46 milioane lei au fost cheltuite pentru procurarea de bunuri, lucrări sau servicii. Cel mai mic buget a fost cel al DGETS – 220,15 milioane lei, inclusiv 49,53 milioane lei – pentru procurarea de bunuri, lucrări și servicii.

Tabelul 1. Informații privind cheltuielile Direcțiilor de educație din mun. Chișinău în perioada iulie 2023 – iunie 2024

DirecțieCheltuieli totale (mil. lei)Salarii și contribuții sociale (mil. lei)Servicii comunale (mil. lei)Indemnizații, compensații, deplasări (mil. lei)Bunuri, servicii, lucrări (mil. lei)% cheltuieli pentru bunuri, servicii, lucrări
DGETS[1]220,16119,0424,7226,8649,5322,5%
DETS Botanica[2]628,01423,7464,9313,88125,4620%
DETS Buiucani[3]450,19308,1549,121,4991,4320,3%
DETS Centru[4]372,66223,6531,207,11110,7029,7%
DETS Ciocana[5]341,92233,2640,251,2949,5314,5%
DETS Rîșcani[6]502,92376,1557,881,1667,7313,5%

Procesul de gestionare a sutelor de milioane de lei implică și riscuri de comitere a acțiunilor ilegale, fraudelor sau de utilizare necorespunzătoare a fondurilor publice. Pentru identificarea acestora, a fost realizată monitorizarea achizițiilor publice de valoare mică, care au o vulnerabilitate ridicată la riscuri de corupție, datorită lipsei concurenței, dar și a nivelului de transparență foarte redus.

Începând cu 1 iulie 2023, a intrat în vigoare un nou Regulament cu privire la achizițiile de valoare mică, cu scopul declarat de a crește transparența în achizițiile de acest tip. Acest Regulament permite autorităților contractante să realizeze achiziții directe (prin factură de plată sau contract direct) pentru achizițiile de bunuri și servicii cu valoarea de până la 150 000 lei și pentru achizițiile de lucrări cu valoarea de până la 200 000 lei, sumele nu includ TVA. Totodată procedurile de achiziție de tipul menționat urmează a fi raportate trimestrial până la data de 15 a lunii următoare, în Sistemul informaţional automatizat „Registrul de stat al achiziţiilor publice”.

Regulamentul cu privire la achizițiile de valoare mică include și o prevedere foarte importantă:  interzicerea divizării achizițiilor planificate de bunuri, servicii și lucrări în vederea evitării procedurilor de achiziții publice stabilite în Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice. Totuși, ca urmare a activităților de monitorizare s-a stabilit că cele șase direcții monitorizate – Direcția Generală Educație, Tineret și Sport (DGETS) și cele din sectoarele Botanica, Buiucani, Centru, Ciocana și Rîșcani – au ignorat prevederile legale și au utilizat intens modalități de achiziție, care presupun riscuri majore de corupție. Aceste situații reprezintă un indicator că unele din autoritățile vizate preferă să încheie contracte de valoare mică în condiții cât mai obscure, fiind cei care decid câte contracte și cu cine semnează.

Chiar dacă Direcțiile de educație monitorizate trebuie să acționeze în limitele aceluiași cadru legal și realizează achiziții similare, sunt vizibile variații semnificative între cele șase direcții în ceea ce privește numărul achizițiilor de valoare mică realizate, cât și valoarea cumulativă a acestora.

Tabelul 2. Informații privind achizițiile de valoare mică realizate de Direcțiile de educație din mun.Chișinău în perioada iulie 2023 – iunie 2024

Direcția de educațieNumăr proceduri achiziții de valoare micăValoare estimată (mil lei, fără TVA)Proceduri prin factură de plată și contract directValoare estimată AVM factură și contract direct (mil lei, fără TVA)Pondere valoare AVM factură și contract direct (%)
DGETS16214,78515914,02694,86%
DETS Botanica8011,7706910,50089,21%
DETS Buiucani127  9,268124  8,98796,97%
DETS Centru48730,34848730,348100%
DETS Ciocana150  5,229147  4,97295,08%
DETS Rîșcani431  8,366430  8,08196,59%
TOTAL143779,799141676,91496,4

* AVM – achiziții de valoare mică

**Sursa datelor: Raportul „Monitorizarea achizițiilor de valoare mică realizate de 6 Direcții de educație din mun. Chișinău”

Datele din tabel relevă o sumă impresionată de 76,914 milioane lei (nu include TVA), care timp de un an a fost cheltuită de cele șase direcții de educație din mun. Chișinău prin achiziții de valoare mică, realizate prin metoda factură de plată sau contract direct. Acest tip de achiziții presupune nu doar o gestionare directă a banilor publici, dar și un nivel foarte înalt de discreție la adoptarea deciziilor de atribuire a contractelor.

Sursa datelor: Tabelul 2. Informații privind achizițiile de valoare mică realizate de Direcțiile de educație din mun. Chișinău în perioada iulie 2023 – iunie 2024

Din suma totală de 76,914 mln. lei a achizițiilor de valoare mică directe, cea mai mare parte – 30,35 milioane lei (39,5 %) a fost cheltuită de DETS Centru, alte 14,03 milioane lei (18,2 %) reprezintă valoarea achizițiilor de valoare mica directe a DGETS

O analiză mai aprofundată a stabilit că realizarea unui număr atât de mare de proceduri de valoare mică a fost posibilă inclusiv datorită practicilor de divizare a achizițiilor publice, frecvent aplicate în special de către DETS Centru și DGETS. Mai mult, pentru DETS Centru a fost stabilită și o listă de companii preferate, care sistematic beneficiau de contracte directe de achiziții de valoare mică, detalii despre acestea găsiți în articolul „Familii” de firme favorite întreținute din banii Direcției Educație, Tineret și Sport Centru.

Situațiile expuse ne demonstrează că Direcțiile de educație din Chișinău cheltuie zeci de milioane de bani publici prin achiziții de valoare mică, utilizând proceduri directe și divizări de contracte. Această abordare favorizează gestionarea discreționară a fondurilor și limitează concurența, generând riscuri semnificative de corupție.


[1] Sursa informațiilor https://www.chisinau.md/ro/directia-generala-educatietineret-si-sport-a-municipiului-chisinau-20584.html

[2] Sursa informațiilor https://www.chisinau.md/ro/directia-educatie-tineret-si-sport-a-sectorul-botanica-20585.html

[3] Sursa informațiilor https://www.chisinau.md/ro/directia-educatie-tineret-si-sport-a-sectorul-buiucani-20586.html

[4] Sursa informațiilor https://www.chisinau.md/ro/directia-educatie-tineret-si-sport-a-sectorul-centru-20587.html

[5] Sursa informațiilor https://www.chisinau.md/ro/directia-educatie-tineret-si-sport-a-sectorul-ciocana-20588.html

[6] Sursa informațiilor https://www.chisinau.md/ro/directia-educatie-tineret-si-sport-a-sectorul-rascani-20589.html


Acest articol a fost elaborat în cadrul proiectului „Creșterea integrității achizițiilor de valoare mică realizate de 5 direcții de educație din mun. Chișinău”, implementat de către Asociația Obștească „Părinți Solidari”, în calitate de beneficiară a unui sub-grant oferit de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul” în colaborare cu Parteneriatul pentru Transparență – PTF din SUA, în cadrul proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice”. Opiniile exprimate în articol țin de responsabilitatea exclusivă a Asociației Obștești „Părinți Solidari” și nu reflectă sub nicio formă punctele de vedere ale IDIS „Viitorul” și ale Parteneriatului pentru Transparență – PTF sau a donatorilor.