Achizițiile publice de valoare mică ale Direcției Educație, Tineret și Sport Centru sunt marcate de lipsa transparenței și favorizarea unor agenți economici. În a doua jumătate a anului 2023, DETS Centru a atribuit contracte în valoare de milioane de lei către un grup de firme afiliate.
„Familii” de firme favorite întreținute din banii Direcției Educație, Tineret și Sport Centru
Achizițiile publice din domeniul educaţiei rămân a fi un domeniu vulnerabil la riscurile de corupție, iar Direcțiile de Educație, Tineret și Sport, continuă ani la rând să organizeze procedurile de achiziții publice în condiții de lipsă de transparență, încălcări ale cadrului legal și atribuirea contractelor agenților economici favoriți.
Unul din cele mai relevante exemple a afirmației de mai sus se referă la modul în care DETS Centru a realizat achizițiile de valoare mică în perioada iulie-decembrie 2023. Pentru intervalul de timp menționat autoritatea contractantă a raportat 218 contracte de achiziție de valoare mică cu valoarea totală de 17,01 milioane lei (inclusiv TVA).
Aici menționăm că, ca urmare a aprobării prin HG nr. 870/2022 a noului Regulament cu privire la achizițiile de valoare mică, autoritățile contractante au primit posibilitatea de a procura bunuri, lucrări și servicii în valoare de până la 50 000 lei în baza facturii de plată, dar și de a încheia contracte directe, pentru:
- achizițiile de bunuri și servicii a căror valoare este cuprinsă între 50 000 de lei și 150 000 de lei (fără TVA);
- achizițiile de lucrări a căror valoare este cuprinsă între 50 000 de lei și 200 000 de lei (fără TVA).
Pentru a exclude abuzurile în procesul de realizare a achizițiilor de valoare mică, Regulamentul cu privire la achizițiile de valoare mică interzice divizarea achizițiilor, dar și spune expres că „La realizarea achizițiilor publice de valoare mică, autoritatea/entitatea contractantă asigură atât utilizarea eficientă a resurselor financiare, cât și transparența, obiectivitatea și imparțialitatea procesului de achiziție şi încrederea publică faţă de acesta”.
Ca urmare a analizei realizate ajungem la concluzia că DETS Centru nu a ținut cont de restricțiile Regulamentului și a admis divizarea achizițiilor, precum și favorizarea unor agenți economici.
Astfel, din cele 218 proceduri de achiziție de valoare mică, raportate de DETS Centru pentru semestrul II a anului 2023, au fost identificate 43, în valoare totală de 7,58 milioane lei, care au fost distribuite în mod direct către 9 agenți economici, fiecare dintre aceștia beneficiind de 3 și mai multe contracte/achiziții directe.
Nr.d/o | Agentul economic | Nr. contracte | Valoarea, lei, inclusiv TVA |
1 | Trust New SRL | 8 | 1186273 |
2 | Lis Company SRL | 6 | 1115880 |
3 | Ritm Cons SRL | 6 | 1032120 |
4 | Construct Tador SRL | 4 | 917119 |
5 | Set Servicii SRL | 5 | 817942 |
6 | Lisever Group SRL | 3 | 717969 |
7 | Gorodenco Cons SRL | 3 | 618500 |
8 | Pro Blizko Cons SRL | 3 | 598500 |
9 | Scorpan și Co SRL | 5 | 580810 |
Total | 43 | 7585113 |
Pentru a avea un tablou mai bine conturat, informația a fost sistematizată și prezentată sub formă de infografic „Distribuirea contractelor de valoare mică între agenții economici cu contracte multiple, DETS Centru, august – decembrie 2023”.
Infograficul menționat ne arată că cei mai favorizați au fost agenții economici „Trust New” SRL și „Lis Company ” SRL, care au fost „alimentați” cu bani publici de la DETS Centru practic în fiecare lună a perioadei monitorizate. Valoarea totală a contractelor atribuite agenților economici menționați este printre cele mai mari – „Trust New” SRL a primit 1,186 milioane lei, iar „Lis Company ” SRL – 1,116 milioane lei.
Surpriza cea mare însă este faptul că, ca urmare a verificării fondatorilor pe platforma infodebit.md s-a stabilit că ambele companii menționate sunt administrate de aceiași persoană – Jornea Igor și au aceeași adresă juridică – mun.Chișinău, str. Bisericii 12/1, deci evident au un beneficiar unic.
Verificând posibile afilieri a altor companii, constatăm că la adresa mun.Chișinău, str. Bisericii 12/1, sunt înregistrați per total 4 agenți economici: „Lis Company ”, SRL „Trust New” SRL, „PROIDEVI” SRL, „PROITEHDEVI” SRL.
Administratoare și fondatoare companiilor „PROIDEVI” SRL și „PROITEHDEVI” SRL din luna aprilie 2024 figurează Jornea Lilia, care reieșind din numele de familie și adresa de înregistrare a companiei, cel mai probabil este în legături de rudenie cu Jornea Igor.
Conform datelor deschise disponibile, în perioada martie 2023 – aprilie 2024 cele două companii au fost administrate de către Lilia Manoila, fosta devizieră de la DETS Rîșcani, care prin decizia din 24 noiembrie 2022 a Judecătoriei Chișinău, sediul Buiucani, a fost condamnată la 3 ani de închisoare cu suspendarea condiționată pe un termen de 3 ani și la amendă în sumă de două sute mii lei pentru acte de corupție în procesul de achiziții publice.
Există câțiva indici indirecți că Lilia Manoila ar fi afiliată familiei Jornea:
- în decizia de judecată menționată mai sus este specificată adresa de domiciliu a dnei Lilia Manoila – mun.Chișinău, str. Bisericii 12/1;
- ambele companii fondate de dna Manoilă („PROIDEVI” SRL și „PROITEHDEVI” SRL) au fost înregistrate la adresa de domiciliu.
Mai mult, s-ar putea ca Jornea Lilia și Manoila Lilia să fie de fapt una și aceiași persoană, reieșind din următoarele circumstanțe:
- unele documente financiare de raportare pentru anul 2023 a companiei „PROITEHDEVI” SRL au fost semnat digital de Lilia Manoila, drept semnatar fiind indicată de fapt directoarea Lilia Jornea;
- serviciile contractate de DETS Centru de la compania „PROI-DEVI” SRL țin de domeniul de activitate a Liliei Manoila, și anume elaborarea documentației de deviz.
Deci, cu considerația celor expuse, putem constata că cei patru agenți economici înregistrați la adresa mun.Chișinău, str. Bisericii 12/1, sunt companii afiliate între ele, beneficiari fiind un grup de persoane înrudite.
În semestrul II al anului 2023 trei dintre acestea companii au beneficiat de contracte directe de la DETS Centru în valoare totală de 2,45 milioane lei!
Obiectul achiziției | Operator Economic | Data începere contract | Numărul contractului, a facturii de plată | Prețul total (inclusiv TVA), lei |
Lucrări de reparație a începerilor la Grădinița nr.133 și reparația blocului sanitar la Grădinița nr.226 | Lis Company SRL | 21.08.2023 | 32-23/L | 179 026 |
Lucrări de montare a pardoselelor la Gimnaziul Adrian Păunescu | Lis Company SRL | 05.09.2023 | 38-23/L | 238 590 |
Lucrări de schimbare a sistemului de iluminat la Gimnaziul Adrian Păunescu și schimbarea pardoselei la Grădinița nr.226 | Lis Company SRL | 13.10.2023 | 57A-23/L | 209 301 |
Lucrări de montare a tavanelor armstrong și schimbare a sistemului de iluminat la Gimnaziul 53 | Lis Company SRL | 13.11.2023 | 69-23/L | 99 391 |
Lucrări de reparație a sălii de expoziție la CCT Politehnic | Lis Company SRL | 01.12.2023 | 74-23/L | 239 711 |
Servicii de reparație a rețelelor inginerești la Grădinița nr.15 și montarea radiatoarelor la Grădinița nr.78 | Lis Company SRL | 06.12.2023 | 58-23/S | 149 861 |
Servicii de reparație și montare a tavanelor și sistemului de iluminat în 2 grupe și schimbarea linoleumului în vestiar la Grădinița nr.60 | Trust New SRL | 11.08.2023 | 45-23/S | 149 763 |
Lucrări de reparație și montare conform devizului de cheltuieli | Trust New SRL | 11.09.2023 | EAJ 000287969 | 49 746 |
Lucrări de montare a tavanelor armstrong și sistemului de iluminat la Grădinița nr.59 | Trust New SRL | 26.10.2023 | 61-23/L | 199 592 |
Lucrări de reparație a pardoselii la Grădinița nr.55 | Trust New SRL | 06.11.2023 | EAK 000490427 | 49 950 |
Lucrări de schimbare a tâmplăriei la școala auxiliara nr.5 | Trust New SRL | 07.11.2023 | 64-23/L | 199 448 |
Lucrări de montare a tavanelor armstrong și sistemului de iluminat la Grădinița nr.23 | Trust New SRL | 05.12.2023 | 78-23/L | 199 928 |
Lucrări de montare a tavanelor armstrong la Grădinița nr.174 | Trust NEW SRL | 11.12.2023 | 81-23/L | 97 868 |
Lucrări de reparație a unei clase IT la Liceul Vasile Lupu | Trust New SRL | 12.12.2023 | 82-23/L | 239 978 |
Servicii de elaborare a documentație de deviz, expertizare a documentației de deviz pentru lucrările de reparație în instituții | Proi Devi SRL | 01.09.2023 | 39-23/S | 74 612 |
Servicii de elaborare a documentației de deviz, expertizarea a documentației de deviz pentru lucrările de reparație | Proi Devi SRL | 28.11.2023 | 56-23/S | 77 429 |
TOTAL 16 contracte | 2 454 194 |
Acest caz de atribuire unui grup de firme afiliate a circa 2,5 milioane lei prin 16 contracte directe, într-un interval de doar 5 luni reprezintă un exemplu elocvent a abuzurilor admise de DETS Centru în realizarea procedurilor de achiziție de valoare mică. Această situație nu este deloc unică, iar în lista agenților economici preferați a DETS Centru mai există încă câteva grupuri de companii afiliate între ele.
Instituțiile statului alocă insuficientă atenție sectorului de achiziții de valoare mică, care deși par nesemnificative la prima vedere, în realitate însă implică sume mari din bugetele publice și creează riscuri majore de corupție, inclusiv din lipsa monitorizării și lipsa unui sistem de control eficient, care în consecință duc la lipsa de sancțiuni pentru încălcările admise. În situația în care autoritățile responsabile nu dispun de instrumente de identificare a riscurilor și nici nu întreprind măsuri de intervenție pentru a sancționa dur ilegalitățile și abuzurile în utilizarea banilor publici, manifestările de corupție în achizițiile publice de valoare mică devin tot mai frecvente și mai „îndrăznețe”.
Acest articol este un produs al proiectului „Creșterea integrității achizițiilor de valoare mică realizate de 5 direcții de educație din mun. Chișinău”, implementat de către Asociația Obștească „Părinți Solidari”, în calitate de beneficiară a unui sub-grant oferit de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul” în colaborare cu Parteneriatul pentru Transparență din SUA, în cadrul proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice”. Proiectul urmărește susținerea reformelor în domeniul achizițiilor publice în Moldova, care vor spori transparența și corectitudinea achizițiilor publice prin abilitarea cetățenilor de a responsabiliza instituțiile relevante.
Opiniile exprimate în articol reprezintă responsabilitatea exclusivă a Asociației Obștești „Părinți Solidari” și nu reflectă sub nicio formă punctele de vedere ale IDIS „Viitorul” și ale „Parteneriatului pentru Transparență”.