Pe 10 februarie 2025, elevii clasei a X-a de la Liceul „M. Kogălniceanu” din Chișinău au participat la un atelier interactiv de comunicare nonviolentă, susținut de formatoarele Diana Vrabie și Camelia Graur. Scopul principal al acestui eveniment a fost explorarea emoțiilor și dezvoltarea unor modalități constructive de comunicare în situații de conflict.
Atelierul a debutat cu o discuție despre emoții, ajutând elevii să conștientizeze că acestea pot varia de la iritare ușoară la furie intensă. Un moment important a fost analiza declanșatorilor furiei, subliniind faptul că furia este un eveniment complex și nu doar o reacție spontană. Elevii au discutat despre felul în care percep conceptele de corect-greșit și bine-rău, înțelegând că aceste judecăți pot influența modul în care reacționăm la diverse situații.
O mare parte a activității s-a desfășurat sub forma lucrului în grupuri, unde elevii au fost provocați să identifice răspunsuri la fraze iritante fără a reacționa agresiv. La următoarea etapă, participanții la atelier au încercat să identifice propriile nevoi, conștientizând că emoțiile negative apar atunci când nevoile lor nu sunt împlinite. Totodată, au exersat la identificarea nevoilor persoanelor cu care au avut conflicte, ceea ce le-a oferit o nouă perspectivă asupra relațiilor interpersonale. Astfel, au descoperit că persoana vizavi ar putea avea nevoie de liniște, înțelegere, respect sau pur și simplu de mai multă claritate în comunicare.
Prin aceste exerciții, participanții la atelier au realizat că emoțiile vorbesc despre nevoile lor interioare și că, de multe ori, situații identice pot genera reacții emoționale diferite în funcție de persoană și context. Această constatare i-a ajutat să conștientizeze importanța empatiei și a auto-reflecției în gestionarea conflictelor.
Un moment central al atelierului a fost tehnica celor 4 pași din comunicarea nonviolentă, un instrument practic prin care elevii pot evita conflictele și pot exprima ceea ce simt fără a acuza. Această metodă presupune:
- Observarea obiectivă a situației;
- Identificarea și exprimarea emoțiilor personale;
- Identificarea nevoilor nesatisfăcute;
- Formularea unei cereri clare și realiste.

Prin exerciții practice, elevii au învățat că este important să se concentreze pe ceea ce simt și au nevoie cu adevărat. Concluzia? Comunicarea nonviolentă ajută nu doar la rezolvarea conflictelor, ci și la crearea unor relații mai armonioase cu cei din jur. Prin metode interactive și exemple concrete, aceștia au realizat că o abordare calmă și conștientă poate transforma furia într-o oportunitate de înțelegere și apropiere, nu de conflict.
Mulțumim pentru deschidere și suport Liceului Teoretic „Mihail Kogălniceanu” și reiterăm că comunicarea nonviolentă este un instrument important, care poat ajuta la construirea relațiilor bazate pe încredere, înțelegere și cooperare atât în școli, cât și acasă. Sperăm că elevii vor valorifica cunoștințele obținute în cadrul atelierului de comunicare nonviolentă și le vor utiliza în viața de zi cu zi.



Acest eveniment a fost organizat de către AO „Părinți Solidari” și Comunicare Nonviolentă Moldova în cadrul proiectului “Construirea păcii durabile și incluzive, consolidarea încrederii și coeziunii sociale pe ambele maluri ale râului Nistru”, implementat în comun de către Oficiul ONU pentru drepturile omului (OHCHR), PNUD, UN Women, și este finanțat prin intermediul Fondului Națiunilor Unite pentru Consolidarea Păcii (UN PBF).