Asociația Obștească „Părinți Solidari” a monitorizat achizițiile publice de valoare mică efectuate de către șase Direcții de educație din municipiul Chișinău, în perioada 1 iulie 2023 – 30 iunie 2024. Datele obținute scot la iveală multiple posibile riscuri și practici abuzive în cadrul procesului de achiziție publică, care creează un climat favorabil corupției și gestionării defectuoase a banilor publici.
Riscuri majore de fraudare a fondurilor publice
Conform Raportului „Monitorizarea achizițiilor de valoare mică realizate de 6 Direcții de educație din mun.Chișinău”, doar 21 de proceduri din numărul total de 1437 de achiziții publice de valoare mică, realizate de către autoritățile monitorizate, au fost desfășurate prin platforma de achiziții publice MTender, o platformă care asigură concurența agenților economici și un nivel relativ ridicat de transparență. Celelalte 1416 (98,5 %) de achiziții de valoare mică au fost realizate prin proceduri, precum contracte directe și facturi de plată, ceea ce reduce semnificativ oportunitățile pentru competiție și crește riscul de corupție. Cumulativ, valoarea totală a bunurilor, serviciilor și lucrărilor contractate, în urma a 1437 de achiziții de valoare mică, a constituit 79,76 de milioane lei (fără TVA), dintre care 76,91 de milioane lei – prin proceduri directe.
Experții asociației „Părinți Solidari”, aplicând o metodologie inovativă, au identificat o listă de încălcări, care au fost admise în procesul de achiziție publică în cadrul celor șase Direcții municipale monitorizate:
- Nerespectarea termenelor de raportare: Legea prevede că toate achizițiile publice de valoare mică trebuie raportate trimestrial prin platforma MTender, cu toate acestea, au existat cazuri când achizițiile au fost raportate cu întârziere. Mai mult, există și riscuri ca unele proceduri de achiziții să nu fi fost raportate deloc, creând o lipsă de transparență și împiedicând monitorizarea utilizării fondurilor publice.
- Depășirea pragurilor legale pentru achizițiile prin contract direct: Deși legea prevede că valoarea (fără TVA) a achizițiilor de bunuri și servicii prin contract direct nu trebuie să depășească 150 000 de lei, iar pentru lucrări 200 000 de lei, raportul arată că în cazul mai multor contracte directe au fost indicate sume care au trecut de aceste limite și astfel a fost omisă obligativitatea realizării procedurii transparente prin MTender.
- Favorizarea operatorilor economici: Raportul indică o practică frecventă de favorizare a anumitor companii sau grupuri de companii afiliate, care au primit în mod repetat contracte directe, în defavoarea altor operatori care ar fi putut participa prin proceduri transparente.
- Divizarea achizițiilor pentru a evita procedurile competitive: au fost identificate multiple cazuri în care Direcțiile de Educație au recurs la divizarea achizițiilor în mai multe contracte mici, astfel evitând utilizarea procedurilor publice transparente și concurențiale. Acest fenomen a fost întâlnit cel mai frecvent în achizițiile pentru lucrări de construcții și reparații.
Totodată, au fost analizate și riscurile sistemice, care țin de responsabilitățile autorităților publice cu funcții de monitorizare și control, și au un impact negativ asupra transparenței și legalității procesului de achiziții publice de valoare mică.

Aici mai menționăm și lipsa sancțiunilor pentru nerespectarea reglementărilor în domeniul achizițiilor de valoare mică. Deși legislația impune reguli stricte privind achizițiile menționate, nu există sancțiuni clare pentru întârzierea raportării sau pentru alte încălcări în acest segment al achizițiilor publice. Situația invocată reprezintă o lacună a cadrului legal, care permite autorităților contractante, inclusiv Direcțiilor de educație din mun. Chișinău, să ignore cerințele legale fără a suporta consecințe semnificative.
Carolina Ungureanu, managera de proiect la IDIS „Viitorul”, a declarat: „Ași fi deacord aici cu mecanismele de control, monitorizare, penalizare, pentru cei care nu respectă cadrul legal, fiindcă asta responsabilizează autoritățile contractante”.
Existența unor astfel de practici în utilizarea fondurilor publice destinate sectorului educațional, împiedică un control adecvat al cheltuielilor autorităților, dar și utilizarea eficientă a banilor pentru îmbunătățirea infrastructurii, dotărilor și condițiilor de studiu a instituțiilor de învățământ din mun. Chișinău.
Recomandări și apeluri la acțiune
Urmare a identificării riscurilor enumerate anterior, asociația „Părinți Solidari” a elaborat și o listă de recomandări, prin care solicită autorităților să întreprindă măsuri eficiente pentru:
- Investigarea și sancționarea cazurilor de divizare a achizițiilor publice, de favorizare a unui șir de agenți economici, precum și încheierea contractelor cu grupuri de companii afiliate, în cadrul achizițiilor publice de valoare mică realizate de către Direcțiile de educație din municipiul Chișinău.
- Completarea cadrului legal și implementarea mecanismelor de identificare a riscurilor pentru sectorul achizițiilor de valoare mică. Autoritățile contractante, care nu respectă prevederile legale, divizează achizițiile publice sau favorizează în mod repetat anumite companii, trebuie să fie sancționate corespunzător. Aceste măsuri vor descuraja practicile neconforme și vor asigura o mai bună responsabilizare a celor implicați.
- Eficientizarea proceselor de raportare a achizițiilor de valoare mică prin simplificare și digitalizare, inclusiv prin integrarea cu alte sisteme informatice de stat, cum ar fi eFactura și Registrul de Stat al Unităților de Drept. Acțiunile propuse vor contribui la reducerea volumului de muncă manuală și riscul de erori umane, dar și vor asigura o monitorizare mai eficientă a cheltuielilor de bani publici

Rezultatele procesului de monitorizare au fost prezentate în cadrul unei mese rotunde, la care au participat reprezentanți ai societății civile, ai Centrului Național Anticorupție, Curții de Conturi, Agenției Achiziții Publice, Primăriei municipiului Chișinău, Consiliului municipal Chișinău, precum și ai Parlamentului Republicii Moldova.
„Datele prezentate sunt îngrijorătoare, în special schemele care persistă de atâția ani. Probabil, autoritățile de investigație ar trebui să se autosesizeze și să vedem de ce sunt permise încălcări și asemenea proceduri ascunse. Rămânem deschiși spre colaborare privind modificările legislative”, a menționat Marcela Adam, deputată și membră a Comisiei parlamentare cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media.

Olga Diaconu, expertă în achiziții publice, AO „AGER” a susținut concluziile raportului de monitorizare: „Se confirmă și temerile noastre de la adoptarea Regulamentului privind achizițiile de valoare mică, și anume că va crește foarte mult volumul achizițiilor de valoare mică și sume tot mai mari de bani vor fi trecute prin achiziții directe, ceea ce va crește și riscurile de corupție”.
Raportul de monitorizare este disponibil pe site-ul asociației „Părinți Solidari” și poate fi consultat de către toți cei interesați de monitorizarea eficienței fondurilor publice în educație.
Acest comunicat de presă a fost elaborat în cadrul proiectului „Creșterea integrității achizițiilor de valoare mică realizate de 5 direcții de educație din mun. Chișinău”, implementat de către Asociația Obștească „Părinți Solidari”, în calitate de beneficiară a unui sub-grant oferit de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul” în colaborare cu Parteneriatul pentru Transparență – PTF din SUA, în cadrul proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice”. Opiniile exprimate în articol țin de responsabilitatea exclusivă a Asociației Obștești „Părinți Solidari” și nu reflectă sub nicio formă punctele de vedere ale IDIS „Viitorul” și ale Parteneriatului pentru Transparență – PTF sau a donatorilor.